stereo
Titre
Saint-Nazaire, Le Monument américain
Datation
Le 1 Octobre 1930
Datation min.
1930
Datation max.
1930
Commentaire datation
Datation fournie par les Archives de Californie (voir Bibliographie)
Auteur du cliché
George Lewis
Fonction
Photographe professionnel
Mention d’édition
Keystone View Compagny
Editeur
,
Numéro dans la série
434
Laboratoire photographique
Saint-Nazaire
Légende sur document
3189 Monument to First American Soldiers Landing in France, St. Nazaire.
Commentaire légende
Légende imprimée sous l'image de droite. Encre de couleur noire.
Localisation
Lieu
Architecture
Personne photographiée
Milieu - Environnement
, , ,
Objet manufacturé
Texte au recto
A gauche, verticalement : Keystone View Compagny copyrighted made in U.S.A. Manufacturers Publishers A droite, verticalement : Meadville, Pa., New York, N. Y., Chicago, Ill., London, England. En haut, au centre : 434 Sous l'image de droite : 3189 Monument to First American Soldiers Landing in France, St. Nazaire.
Verso inscrit
oui
Texte au verso
3189 MONUMENT TO FIRST AMERICAN SOLDIERS LANDING IN FRANCE, ST. NAZAIRE This monument before us perpetuates the memory of what was probably the most thrilling event that occurred during America's first eleven months in the World War, the landing at St. Nazaire, on the 26th of June, 1917, of some of the troops of that splendid 1st Division which brought to the people of France the earliest physical evidence of America's entry into the World War. In all, over 200,000 Americans landed at this port whose seafront now is graced with this magnificent monument dedicated in June, 1926. It was sculptured by Mrs. Gertrude Vanderbilt Whitney and no better description of the work probably exists than that by Clara E. Laughlin, in her book, "So You're Going to France!" About the artist and her work, she writes, "With what seems to me undeniable inspiration she has put a thrill into that slender young figure, alighting on outspread eagle pinions, which I (for one) will always go far to feel. There is scarce-suspended motion in those extended wings; there is intense energy in the doughboy's figure—he is going to leap lightly from that eagle's back to the soil of beleaguered France: there is consecration in the young face beneath the tin helmet, and in the grasp of the sword whose hilt is exaggerated to accentuate the symbol of the Cross. The monument stands on a rock a few feet from shore. When I saw it, the ocean was intensely blue, and flecked with sunshine gold. We said it was the dazzling light that made us blink-but it wasn't! For each of us, he's the One We Knew Best of All; and I think each of us must feel that exquisite justice has been done to him." Copyright by The Keystone View Company
Analyse du document
Le monument est fait par la sculptrice Gertrude Vanderbilt Whitney. Il a été inaugurée en 1926 pour commémorer l'arrivée des premiers américains en 1917. Il sera détruit pas les allemands en 1941 puis reconstruit dans les années 80. C'est un aigle en bronze sur lequel est installé un soldat américain, muni de son épée.
Bibliographie
https://calisphere.org/item/ark:/13030/kt8h4nc4n3/
Etat de conservation
excellent
Support
Photographies collées sur carton
Dimensions
17,7 x 8,8
Info développement
Positif
Info couleur
Noir et Blanc
Propriétaire
M. Le Menn
Lieu de conservation
Pessac
Auteur de la numérisation
Catherine Carponsin-Martin
Créateur du dépôt
CLEM
Date de dépôt
Octobre 2022
Lot
LOT10 LE MENN
iptc (stereo)
Nom usuel
LM134
Auteur
George Lewis
Titre
Saint-Nazaire, Le Monument américain
Date de création
Le 1 Octobre 1930
Légende
3189 Monument to First American Soldiers Landing in France, St. Nazaire.
Ville
Saint-Nazaire
Région
Pays de la Loire
Pays
France
Fournisseur
CLEM - Archéovision
Auteur de la description
Chloé Bernard
Nom de l'objet: LM134
Date d'entrée de l'objet dans ArcheoGRID : 2024-12-05
Collection : LOT10 LE MENN