stereo
Titre
L’Église de la Madeleine, Paris
Datation
vers 1930
Datation min.
1930
Datation max.
1930
Commentaire datation
Photographe professionnel
Auteur du cliché
Inconnu
Fonction
Photographe professionnel
Mention d’édition
Keystone View Compagny
Editeur
,
Numéro dans la série
419
Laboratoire photographique
Paris
Légende sur document
29640 The Classic Madeleine, One of the Most Famous and Frequented Churches in Paris, France.
Commentaire légende
Légende imprimée sous l'image de droite. Encre de couleur noire.
Localisation
Lieu
Architecture
, , , , , , , , ,
Personne photographiée
,
Personnalité associée
,
Milieu - Environnement
, ,
Objet manufacturé
, , ,
Mention dans l'image
D.O.M. SVB. INVOC. S. M. MAGDALENAE
Texte au recto
A gauche, verticalement : Keystone View Compagny copyrighted made in U.S.A. Manufacturers Publishers A droite, verticalement : Meadville, Pa., New York, N. Y., Chicago, Ill., London, England. En haut, au centre : 419 Sous l'image de droite : 29640 The Classic Madeleine, One of the Most Fa-mous and Frequented Churches in Paris, France.
Verso inscrit
oui
Texte au verso
V24968 THE CLASSIC MADELEINE, PARIS, FRANCE This famous church, a perfect replica of early Greek architecture, is situated on one of the liveliest corners of Paris, at the juncture of the Rue Royale and the Boulevard des Italiens. The Place de la Concorde, flanked on the one side of the Tuileries Gardens and on the other by the Champs Elysée, is a scant 200 yards away. The foundation of the Madeleine, or the Church of St. Mary Magdalene, was laid by Louis XV in the latter part of the 18th century. The construction of the building was interrupted by the Revolution and again by the fall of Napoleon, and it was only completed a few years before the middle of the 19th century. Visitors who see the Madeleine for the first time often experience a sense of disappointment, for the walls are discolored by dust and weather and the interior is dark and sombre. But like an old masterpiece it grows upon one as he sees it again and again, and eventually he comes to understand why it is so often cited as an example of classic art. The most striking feature of the building is the majestic Corinthian colonnade which surrounds it. Dur- ing Passion Week and at special occasions, lovers of music crowd the church to hear the superb sacred music which is rendered. During the disturbances which followed the siege of Paris, insurgent forces built a barricade across the Rue Royale, immediately in front of the Madeleine. Cannon were mounted and a pitched battle was fought with the troops of the Republic. When the barricade was stormed some hundreds of the insurgents fied into the church. They were followed by the soldiers and slain to a man. Copyright by The Keystone View Company
Analyse du document
La première pierre de l'Église est posée par Louis XV en 1764. Napoléon demande en 1806 de transformer l'église en temple romain dédié aux soldats de la grande armée et charge Pierre Vignon de construire ce temple de la gloire. L'église fut ouverte au culte en 1842. L'inscription « Domino Optimo Maximo sub invocatione Sanctae Mariae Magdalenae » signifie « Au Dieu très bon et très grand, sous l'invocation de sainte Marie-Madeleine ».
Etat de conservation
excellent
Support
Photographies collées sur carton
Dimensions
17,7 x 8,8
Info développement
Positif
Info couleur
Noir et Blanc
Propriétaire
M. Le Menn
Lieu de conservation
Pessac
Auteur de la numérisation
Catherine Carponsin-Martin
Créateur du dépôt
CLEM
Date de dépôt
Octobre 2022
Lot
LOT10 LE MENN
iptc (stereo)
Nom usuel
LM118
Auteur
Inconnu
Titre
L’Église de la Madeleine, Paris
Date de création
vers 1930
Légende
29640 The Classic Madeleine, One of the Most Famous and Frequented Churches in Paris, France.
Ville
Paris
Région
Île-de-France
Pays
France
Fournisseur
CLEM - Archéovision
Auteur de la description
Chloé Bernard
Nom de l'objet: LM118
Date d'entrée de l'objet dans ArcheoGRID : 2024-12-05
Collection : LOT10 LE MENN